måndag 30 juli 2012

Pyssel inför gårdagens dop.

Till mitt äldsta barns dop (december 2010) vek jag 65 stycken dopklänningar av vita servetter och blå textilband. Till min yngstas dop igår blev det istället lila dopklänningar med rosa pappersband. Här nedan kan ni se hur jag gör dessa:


* Ta två servetter och ett ca. 30 cm. långt band.
* Vik upp servetten.
* Vik in varje hörn mot mitten.
* Vänd sedan servetten.
* Vik sedan in varje hörn mot mitten en gång till.
* Vänd på servetten.
* Vik sedan in alla hörn en sista gång mot mitten.
* Sedan (vänd ej) drar du ut de "flikarna" du känner under varje hörn (nere till vänster i kollaget).
* Vik sedan den andra servetten på mitten och lägg i mitten av "plusset".
* Vik över och knyt ett band runt så det hålls ihop.
* Klart!
Första gångerna är det lite klurigt, men när man som jag gjort sammanlagt 130 stycken så har jag en rätt bra fart, haha. Tyvärr blev dopklänningen på kollaget lite knölig då jag var tvungen att skynda mig. Vi visade dessa för prästen på dopsamtalet, och han blev så imponerad att han ville ta med en hem och visa. Då blir man glad förstås!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar